Toelichting door Schepen Bram Van Braekevelt

Tijdens de Statutaire Algemene Vergadering van oktober kwam schepen Bram Van Braekevelt toelichting geven over het organiseren van afvalarme evenementen.

Zijn volledige speech kan u hieronder lezen:

Goeieavond dames en heren,

Ik heb de eer het programma op te vullen terwijl de stemmen geteld worden (lach). Nee, ik ben blij dat ik van dit moment mag gebruikmaken om jullie te informeren.

Ik ben Bram Van Braeckevelt. We gaan elkaar in de toekomst ongetwijfeld meer zien. In januari heb ik het voorrecht de  bevoegdheid feesten over te krijgen van Annelies Storms. Maar vandaag sta ik hier voor de opkuis van al die feesten (lach) als schepen van netheid. Of beter gezegd, om te voorkomen dat er een opkuis nodig is.

Resoluut voor minder afval in onze stad, daar gaan we voor met IVAGO en Stad Gent. We willen de afvalberg verkleinen, minder afval bij gezinnen, minder afval dat in onze straten, parken en pleinen ligt en ook minder afval tijdens evenementen. Zeg nu zelf, wie mist er het tapijt aan wegwerpbekers tijdens de Gentse Feesten? Minder afval is niet alleen beter voor het milieu, het is ook aangenamer.

Minder afval op evenementen, hoe willen we er nu voor zorgen dat dat lukt? Eerst en vooral willen we organisatoren, jullie dus, daarin ondersteunen.

·         Ten eerste willen we jullie meer advies op maat geven bij het maken van afspraken met IVAGO, gaande van welke afvalpreventiemaatregelen je kan nemen tot hoeveel en welke vuilnisbakken je nodig hebt.

·         Ten tweede willen we ondersteunen met herbruikbare bekers. Sinds dit jaar mogen wegwerpbekers helemaal niet meer gebruikt worden. Voor kleinere events kan je terecht bij IVAGO voor gratis bekers en wordt de afwas zelfs in jullie plaats gedaan door Ateljee en Wash-it. Voor grotere events kan je terecht bij raamcontracten van Stad Gent voor de huur of zelfs aankoop van bekers en uiteraard ook bij andere private aanbieders of brouwers.

·         En als laatste heeft niet elk event een opkuis door de veegmachine van IVAGO nodig. Wie het zelf wil doen, kan bij IVAGO materiaal ontlenen zoals veegborstels.

Naast die ondersteuning willen we ook het principe invoeren dat de tarieven van IVAGO stimuleren om afval te vermijden en wat overblijft zo goed mogelijk te sorteren. Net zoals dit principe ook geldt voor onze Gentse gezinnen, willen we dit ook doortrekken naar evenementen. Dit betekent dat we de tarieven die IVAGO hanteert aanpassen. Bij de gezinnen is dat in 2020 ingevoerd, bij evenementen hebben we langer gewacht, ook door corona. Het is daarbij niet de bedoeling dat er een grotere afvalfactuur zal zijn, nee, dat wil ik absoluut vermijden. Ik wil dat die afvalberg omlaag gaat en die tarieven dienen om daarop te sturen.

Uiteraard is de vraag dan: wat verandert er dan in die tarieven?

·         Voor kermissen, carnavals en foren blijft de afvalfactuur voor de Stad Gent, maar willen we wel kijken welke verbeteringen we in de praktijk kunnen doorvoeren, bijvoorbeeld werken met afvalclusters zodat er beter gesorteerd kan worden.

·         Er wordt geen onderscheid meer gemaakt in wie het evenement organiseert, wel of het een klein of groot event is waarbij we de grens op 500 deelnemers leggen.

·         Stimulerende afvaltarieven, dat wil zeggen dat recycleerbare of composteerbare fracties gratis of goedkoper zijn dan restafval.

·         Papier en glas blijft gratis, maar bepekt in hoeveelheid afhankelijk van een groot of klein event.

·         Bij pmd mag nu een pak meer, alle verpakkingsplastics mogen hierbij, net zoals thuis. Daarom wordt dit wel betalend, maar nog steeds ferm goedkoper dan restafval.

·         En restafval verhoogt in prijs. Het tarief was sinds 2011 niet meer aangepast, na 11 jaar passen we dus die prijs ook aan.

Ja, maar nu concreet? Deze tarieven werden gisteren goedgekeurd op de raad van bestuur van IVAGO en gaat in op 1 januari 2022. IVAGO is momenteel bezig met dit op de website te zetten en de communicatie op te starten. Jullie hoeven niet elke dag te gaan kijken of het er al op staat, met Geert en Tineke is afgesproken dat we snel de nodige info overmaken via de Opperdekenij.

Vooraleer jullie dan de rekenmachine uithalen, wil ik graag nog benadrukken dat we niet willen dat de kosten voor jullie sterk gaan stijgen. Ik ga er mee over waken dat we samen voor minder afval gaan, niet voor meer facturen. En ik ben ervan overtuigd dat ons dat samen gaat lukken! Wegwerpbekers zijn verleden tijd, met herbruikbare bekers is de afvalberg al een pak minder, vooral op de grond, maar ook in de vuilnisbakken. En wat toch nog wegwerp is, daar gaan we voor recycleerbaar en dat is goedkoper dan restafval. We gaan dit samen doen en schakelen bij indien het nodig is.

We willen daarna ook nog verdere stappen zetten, bijvoorbeeld naar herbruikbare borden en bakjes voor het eten tijdens evenementen. We hebben daar nog een pak werk voor de boeg, maar het zal nodig zijn om die afvalberg nog verder naar beneden te halen. We starten bij de evenementen die we zelf als stad organiseren om dan verder te kijken hoe we de andere evenementen hierin kunnen bijstaan.

Zo willen we samen gaan naar propere evenementen en dus een proper Gent!

De info van IVAGO kan je terugvinden op deze link: https://www.ivago.be/nl/bedrijven/dienst/afvalvrije-evenementen


0 reacties

Een reactie achterlaten

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *