De handelaars hebben een spandoek gemaakt met ‘Onze klanten eisen parking’. “Begin 2018 werd het commercieel parkeren in onze winkelstraat afgeschaft, zonder enig overleg”, zegt Geert Maes, opperdeken en deken van de Dampoortstraat. “Vroeger kon iedereen hier maximum 3 uur staan. Ideaal voor onze klanten. Nu kunnen bewoners uit de buurt hier onbeperkt staan, zelfs dagenlang, terwijl onze klanten geen parking vinden.”
Ook de manier waarop is in het verkeerde keelgat geschoten. “Tussen Kerstmis en Nieuwjaar vonden alle bewoners een schrijven in de bus waarbij deze afschaffing van het commercieel parkeren wordt aangekondigd. De nieuwe situatie ging in op 1 januari. Zelfs de dekenij kreeg geen enkele vorm van inspraak. Na ettelijke mails volgde eind maart eindelijk een vergadering met schepenen Watteeuw (mobiliteit) en Peeters (middenstand), waar we een alternatief voorstelden: alle zijstraten voorbehouden voor bewoners, en de Dampoortstraat opnieuw ‘commercieel parkeren’ geven. We waren zelfs bereid om dat te beperken van 9 tot 18uur. Watteeuw beloofde een verdere evaluatie, maar we hebben niks meer gehoord.
Bewoners staan dagenlang in onze winkelstraat, terwijl onze klanten geen plaats vinden.
Geert Maes
Ik begrijp dat het een broos evenwicht zoeken is tussen bewoners- en ‘klantenparkeren’. Maar de Dampoortstraat is een invalsweg, en dus niet te vergelijken met kleppers als de Veldstraat of de Lange Munt. Voor die straten is de consument bereid om ondergronds te parkeren en dan in deze straten te kuieren.”
Juwelier Vanhoutteghem formuleert het zo: “Straks is het Weekend van de Klant, maar dan zonder parking voor onze klanten. Ik mag nog van geluk spreken, want voor mijn deur heb ik Joremaaie waar ze kunnen parkeren. Maar voor mijn collega-handelaars is het erger. Het is om moedeloos van te worden als je problemen aankaart bij het stadsbestuur en geen luisterend oor vindt. Je vraagt je af of ze nog wel geïnteresseerd zijn in de handel in Gent”.
Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw heeft cijfers. “We hebben 3 parkeersystemen: ‘commercieel parkeren plus’ waarbij gewoon iedereen betaalt, ‘commercieel parkeren’ waarbij je maximum 3 uur kan parkeren met parkeergeld, maar waar je ook met een bewonerskaart kan staan, en het ‘bewonersparkeren’. In de Dampoortstraat zijn we van ‘commercieel plus’ naar ‘commercieel’ gegaan. We hebben tellingen uitgevoerd. In oktober 2017 zaten we bij commercieel plus in de voormiddag aan een parkeerbezetting van 42%, in de namiddag aan 97% en ’s avonds op 84%. Bij nametingen in de periode mei – juni 2018, onder het parkeerregime ‘commercieel’, kregen we 66,5% in de voormiddag, 72% in de namiddag en 62% ’s avonds. De parkeerdruk in de Dampoortstraat is dus afgenomen. Uiteraard speelt ook mee dat we het parkeerregime in de Joremaaie daar vlakbij hebben aangepast, én dat we bewonersparkeren hebben ingevoerd aan de Hagelandkaai. Bewoners weten dus dat ze daar altijd terecht kunnen. Globaal gezien, op basis van cijfers, is er dus nog voldoende parkeermogelijkheid in de Dampoortstraat. We zijn dus niet van plan het parkeersysteem terug te draaien.” Watteeuw zegt wel nog te willen samenzitten met de handelaars en de dekenij om de resultaten te bespreken.
0 reacties